10 augusti 2006

Ny lagkapten


Sedan Olof Mellberg oväntat hoppade av som lagkapten för den svenska landslaget i fotboll, har det spekulerats kring vem som skulle få ta över. Nu är det klart: det blev Fredrik Ljungberg. Och ärligt talat vet jag inte vad jag ska tycka om det...

Jag menar: Fredrik Ljungberg är en fantastisk spelare. Oerhört duktig. Och, har jag förstått, åtnjuter respekt hos många andra spelare. Och det är ju en förutsättning. Han verkar ha stor pondus på planen.

Hade någon frågat mig för ett par år sedan hade jag sagt blankt nej. Fredrik var då en diva av stora mått. Men något har hänt. Fredrik har mognat. Rejält.

Nu tar han större ansvar, känns mer avslappnad och gör sitt jobb, och gärna mer därtill. Han springer kopiöst och är alltid på plats där han behövs.

Utsåt sett, alltså gentemot media, är han också bra. Försöker svara på alla frågor, även de dumma, och försöker alltid ha ett leende på läpparna. Helt klart en skillnad från tråk-Henke. Och Mellberg var inte lysande i den funktionen, han heller.

Men: Fredrik har vid ett par tillfällen varid med vid ett par slagsmål inom landslaget. Enligt vissa tidningar tillhör han även en fraktion inom landslaget. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det sistnämna, men jag hoppas verkligen att det är något som inte stämmer. Eller, att han nu i så fall, tillsammans med de övriga spelarna, kan se förbi det.

Dessutom är Fredrik ofta borta från landskamper, dels på grund av skador (stackaren är väldigt ofta skadad), dels att han av någon anledning, antar jag, inte menar sig behövas. Visst, jag kan förstå att han behöver vila emellanåt, men förhoppningsvis är det slut på skolkandet nu när han är kapten.

I vilket fall så är det inget dåligt val. Jag tror på Fredrik, och han växer säkert med uppgiften, ännu mer, här också.

Min favorit? Det var faktiskt Kim Källström. Visst, något ung fortfarande, och ännu inte ordinarie i landslaget. Men i mina ögon har han en naturlig pondus, både på och utanför planen, som jag inte sett i någon spelare förr.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Dessutom så är det stoor dreggelfaktor på honom :)

tors aug. 10, 10:01:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

jag instämmer - källström har pondus, och han är jädrans duktig också!

tors aug. 10, 02:34:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida