29 juli 2006

Systemet med Systemet

Jag ska snart resa ut i skärgården för ett par dagar. Inför resan dit har jag blivit ombedd att ta med mig en flaska rosévin. Nu är inte Aronson så hemma på just roséviner, men jag stövlade i alla fall i väg till Systembolaget: "det finns ju alltid personal att fråga".

Väl på bolaget konstaterade jag att det inte fanns så många altenativ, men att valet var svårt nog. Så jag gick två, möjligen tre, varv runt butiken för att hitta någon ur personalen som kunde hjälpa mig. Men det fanns ingen. Nåja, tänkte jag, det är inte så mycket folk i kassorna. Jag kan fråga där.

När det blev min tur i kassan sa jag som det var: jag är inte så bra på roséviner, är det här vinet bra? Killen i kassan tvekade en sekund, så säger han: ja, det är bra.

Det var kanske inte riktig det svaret jag hade väntat mig, men jag blev så ställd att jag inte kom mig för att säga något mer.

Nu funderar jag mest på vad som är det sedelärande ur den här historien:

- att ta reda på fakta INNAN man går ut och handlar något?
- att inte ge sig utan vänta på personal inne i butiken?
- att kassapersonalen är kass?
- att inte välja kassa utifrån vem som är den snyggaste killen?

PS. Jag vill verkligen klargöra att jag gillar Systembolaget som princip. Jag är emot monopol generellt, men när det gäller alkohol ser jag inga problem med det, utan vill ha kvar Systembolaget.

3 kommentarer:

Blogger Unknown sa...

Det är bättre att fråga snygga kunder. Sedan går man hem och dricker't med kunden. System och bibliotek - bättre qruisingarea finns knappast.

lör juli 29, 09:25:00 fm  
Blogger Aronson sa...

He he. Det måste jag absolut testa någon gång. Är man desperat så tar man till snart vilken åtgärd som helst...

;-)

lör juli 29, 09:41:00 fm  
Blogger Unknown sa...

VAD menar du med det?! Okej då, jag är totally desperate.

lör juli 29, 10:05:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida