14 juli 2006

Badjävlar

Jag har en teori om turister - oavsett om de är svenska eller utländska: när de går på semester lämnar de kvar hjärnan på jobbet. Någon annan förklaring kan jag nämligen inte hitta. De går långsamt, de går lite överallt, de stannar helt plötsligt, de står mitt i vägen utan att flytta på sig - trots att man gör sig påmind - men framför allt, eller som en röd tråd genom alltsammas: de tänker inte: de ger ett intryck av att vara korkade, mindre vetande; totalt jävla bombade.

Det här är inte det värsta exemplet, men senast i dag, när jag var på väg från träningen till jobbet, närmade sig en kvinna mig när jag stod och väntade vid rött ljus. Hon sa: "where is this?" och viftade med en liten karta. Just viftade är den springande punkten: hon höll i kartan typ en meter ifrån mig och viftade lite med den. Aronson har ingen perfekt syn, så jag fick rycka kartbiten ifrån henne för att titta. Jag visste inte var gatan hon ville till låg, utan var tvungen att försöka titta på kartan i sin helhet för att kunna hjälpa henne. Men efter typ tre sekunder blev kvinnan otålig och försökte fycka kartan ifrån mig. Men hallå! tänkte jag, ska jag hjälpa dig måste jag väl för fan kunna se vart du ska. Så Aronson höll hårt fast i den lilla kartjäveln.

Till slut lyckades jag lokalisera vart hon skulle, sa: "go straight forward and take the second street to the right" och lämnade tillbaka kartan. Då säger kvinnan "merci" och går.

För övrigt är det värsta stället i stan cykelbanan utanför stadshuset. Det är totalt jävla omöjligt att ta sig fram där i normal hastighet. Man plingar och plingar på cykelklockan, men inte fan flyttar de på sig. De bara går där och pratar på. JÄVLA IDIOTER! vill jag skrika. Och gör. Nästan...

PS. Jag är tveksam till om jag hjälpte kvinnan rätt, och det är jag uppriktigt ledsen över. Men lite får hon minsann skylla sig själv. Jävla stressturistkärring, gå och kamma dig, skaffa ett jobb och HÄMTA DIN JÄVLA ÄRTHJÄRNA DÄR DU SENAST LÄMNADE DEN!

Puh, den var skön...

7 kommentarer:

Blogger Kim da Costa sa...

"De går långsamt, de går lite överallt, de stannar helt plötsligt, de står mitt i vägen utan att flytta på sig" - precis som alla Sthlmare som snart gör att jag checkar in på psyket.

fre juli 14, 08:15:00 em  
Blogger Kim da Costa sa...

Och angående plingande så har jag slutat med det eftersom om man plingar flyttar sig folket inte fint dit där de egentligen ska gå, utan de flyger åt alla håll som ett fyrverkeri. Alltså måste man stanna ändå.

fre juli 14, 08:16:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Jag tycker inte att du ska vara ledsen om du hjälpte kvinnan fel. Det kan hon gott ha. ;-)

fre juli 14, 08:27:00 em  
Blogger Aronson sa...

Kimman, du har en poäng. Men ändå: turister är värre. Sjuhelvetes mycket värre.

Honken: Men jag har ju ett så stort hjärta. Och en fint sinne... Ha ha ha.

fre juli 14, 08:47:00 em  
Anonymous Anonym sa...

turister är ingenting stockholmare däremot ....bläh

fre juli 14, 09:54:00 em  
Blogger Aronson sa...

Hur menar du då, morsan?

fre juli 14, 09:57:00 em  
Blogger Vi på Kantarellen sa...

Folk på semester har schorts, svarta kortstrumpor och loafers. Eller astighta "förkorta" byxor med t-shirten nedstoppad. Vi ser dem varje dag!!!!

fre juli 14, 10:12:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida