11 maj 2006

Böcker

Jag ska köpa ny bokhylla - den gamla räcker inte till längre. Samtidigt ska jag passa på att möblera om i lägenheten. Så jag måste få undan mina böcker. Och jag har måååånga böcker. Så jag håller som bäst på att packa ner dem i lådor och forsla ut dem i köket. Tungt är det...

För några år sedan hade jag en tjejkompis som katalogiserade sina böcker. Hon berättade att hon hade 100 stycken. Jag bestämde mig då för att räkna mina också. Inte för att katalogisera dem, utan bara för att kolla hur många jag hade. Men när jag kom till 300 slutade jag räkna. Jag orkade inte längre...

Hmm. Man kanske skulle göra ett nytt försök. När jag ändå packar upp dem igen, menar jag. Men nu lär jag väl ha några fler...

Jag brukar alltid säga att man inte ska slänga böcker. Det skrivna ordet är för viktigt för det. Och jag menar det också. Fast det finns en viss modifikation till denna sanning: de flesta av mina kursböcker har jag slängt. Många av dem är obsoleta, och vissa kommer jag aldrig att behöva igen. Så vips: bort med dem. Och jag känner faktiskt ingen större sorg över det. Jag har så många hyllvärmare ändå. Och läroböcker i juridik finns det så det blir över...

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ett roligt sätt att göra sig av med, eller dela med sig, av böcker som är bra men som man inte vill ha kvar (eller rymmer) är att släppa dem fria. ute i det fria.

Registrera boken på sajten BookCrossing.com, märk upp boken och släpp den sen fri!

Med lite tur kan du sen följa bokens vidare resor och äventyr, och även få veta vad senare adoptivläsare tyckt om boken.

Extra spännande är förstås att släppa böcker fria på flygplatser eller när man är på resa ute i världen.

Men juridikböcker kanske inte är så heta att släppa fria... ;-)

tors maj 11, 05:41:00 em  
Blogger Rexxie sa...

Måste nog hålla med Aronson i det här fallet, böcker kan man inte göra sig av med (och i mitt fall gäller det även CD, LP och DVD-skivor).

Så ser det ut som själva f-n hemma hos mig också :-)

tors maj 11, 06:21:00 em  
Blogger Aronson sa...

Jepp, CD, LP och DVD också. Även om de inte är liiika heliga...

tors maj 11, 07:00:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Interesting website with a lot of resources and detailed explanations.
»

ons maj 17, 05:27:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida