07 mars 2006

Drömjobb

Mats Strandberg räknar i sin blogg upp fem jobb som han inte skulle klara av, bland annat städare på sexvideoklubb och räkskalare. Mitt svar var tandläkare, syokonsulent och jobb på dagis. Jag hade nog kunnat lägga till kranförare och nattvakt också.

Men det fick mig att tänka på jobb som jag faktiskt skulle kunna tänka mig, om jag inte arbetat med det jag gör. Eftersom jag har en akademisk utbildning kan jag ibland känna en stor längtan efter ett jobb där man slipper tänka eller slipper ta ansvar. Då brukar biovaktmästare dyka upp i huvudet. Tänk att sitta där, klippa lite biljetter och smita in och kolla filmer allt som oftast. Ibland hoppar man in i kiosken och säljer femliters popcorn-lådor eller prasselgodis. Det låter väl otroligt skönt?

Annars skulle jag gärna kunna tänka mig att jobba med radio eller som rekryterare. Men hade jag fått leva om mitt liv, hade jag nog valt att bli jurist igen. Fast de första yrkesverksamma åren hade jag helt klart jobbat som dansare. =)

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Bäste Hr. Akademiker,

formuleringen "där man slipper tänka eller slipper ta ansvar" tänker jag inte ens kommentera. Den talar så väl för sig själv...

tis mars 07, 11:08:00 em  
Blogger Aronson sa...

He he. Nu tänkte jag ju inte närmast på att vara egen företagare inom den bransch du företräder. Det är säkert ett hårt jobb på sätt och vis, det också... ;-)

ons mars 08, 08:10:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida