06 mars 2006

Försvunna ord

I går när jag skulle skriva ordet whisky under En misslyckad belöning slog jag för säkerhets skull upp ordet för att se hur det stavas. Så jag gick till den bok som jag alltid kollar i när det gäller stavningar: en gammal ordbok från 70-talet. Där står det att ordet stavas 'whisky' - eller 'visky' (!). Jag blev så häpen att jag var tvungen att slå upp det i SAOL i dag när jag kom till jobbet (senaste upplagan) och där stod minsann inget om någon 'visky'. Tydligen får man inte stava så längre, det är borttaget. Skulle vara intressant att veta varför. Visst, jag vet att det ser för jävligt ut att stava ordet så, men det har ju aldrig hindrat något ord tidigare...

Och jag undrar vilka andra ord som man inte längre får använda. Min mamma sa alltid 'Nizza' om Nice när jag var liten. Är det också borta? Mitt favvoord är annars 'klyscha'. Jag vägrar säga 'kliché', men jag är rädd för att mitt älskade klyscha är på väg bort. Nån som kommer på fler ord som kommit bort på vägen...?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida