En onödigt tidig morgon
Jag skulle egentligen gått på spinning i morse, men det blev inte så.
Vad då då? frågar sig säkert Vän Av Ordning
Försov du dig?
Var du för trött?
Var det inställt?
Hittade du inget att ha på dig?
Kidnappades du på vägen?
Halkade du på den stockholmskt dåligt skötta gatan?
Nej, självklart inte. Det var ju vår trevliga tunnelbana som inte fungerade! Jag blir så jävla upprörd! Visst, jag kan förstå att vagnar går sönder, och har stor förståelse för det. Men enligt den information vi fick hände detta inne på en station. Då måste man väl för fan kunna släppa förbi tågen som kommer bakom!
Jävla nötter!
Så jag fick gå hem och duscha och sen åka till jobbet i stället...
Vad då då? frågar sig säkert Vän Av Ordning
Försov du dig?
Var du för trött?
Var det inställt?
Hittade du inget att ha på dig?
Kidnappades du på vägen?
Halkade du på den stockholmskt dåligt skötta gatan?
Nej, självklart inte. Det var ju vår trevliga tunnelbana som inte fungerade! Jag blir så jävla upprörd! Visst, jag kan förstå att vagnar går sönder, och har stor förståelse för det. Men enligt den information vi fick hände detta inne på en station. Då måste man väl för fan kunna släppa förbi tågen som kommer bakom!
Jävla nötter!
Så jag fick gå hem och duscha och sen åka till jobbet i stället...
2 kommentarer:
Bäste Trafikant,
som kanske är bekant finns det inte dubbelspår, eller rättare sagt kvartettspår, längs hela tunnelbanesträckningen - ty det skulle ta dubbelt så mycket utrymme och kosta minst dubbelt så mycket. (Vilket får en att undra ifall Banverket räknat med 4 spår istället för 2 på Citybanan, eftersom den blev dubbelt så dyr plötsligt...)
Att växla över tåg på motgående spår skulle av säkerhetsskäl minska trafiktätheten åt andra hållet också, och ännu fler skulle bli sena.
Men nu var vi ju inne på din trauamatiska upplevelse... ;-)
Du som bor i innerstan (nåja...) kan ju utnyttja resegarantin. Eller ta nån av alla bussar som går? Nåt som inte är förunnat de som bor längs pendeltågens linjer - du vet de där tågen som antingen inte går för att de är för nya och "ointrimmade", eller för gamla och det snöar, eller blivit plötsligt töväder, eller solkurvor, eller lövhalka, eller SJ-tåg som får prioritet, eller som - om de går - är kallare än en Cryo-chamber i Utah.
Den som bara har pendeltågen att lita på kan i många fall inte utnyttja resegarantin - man kommer inte så långt med taxi för 400:- ser du. (Jo man kan resa till "närmsta fungerande SL-hållplats", men hur ska man veta var den är - och sen var man ju redan!)
Och du vet väl att det inte längre är London som är en förort till Stockholm, utan tvärtom? För nu är det här som i London; på frågan hur långt det är att resa kollektivt är svaret "En halvtimme till en timme, det beror på". Standardsvaret på varje fråga om restid kollektivt i London. Och numera allt oftare även här i Stockholm.
Så var nu inte sån surkart! ;-) Gläds istället över den Glada Nyheten som SL:s propagandaminister uttalat idag:
"– Det är himla spännande, en helt ny teknik. man ska kunna ladda kortet med ett värde som till exempel motsvarar ett månadskort eller så används det som en elektronisk börs", säger Maria Adolfson, presschef på SL.
Det är ju fantastiskt! Helt ny teknik! Låter det inte väldigt likt samma nya teknik som man haft på Skelleftebuss i 10 år? Och som funnits på den gröna bussen som stannar vid varenda mjölkpall i Blomstermåla? Och som funnits på Uppsalapendeln i hur många år som helst?
Not invented here syndrome, anyone...
Det intressanta med smart card lösning är försås att man kan vara kreativ med taxesystemet och premiera stamkunder (dvs de som är mest luttrade, uppgivna och försenade...). Man kan t.ex. ha ett tak på enkelbiljettkostnaden, så att när man rest för 600:- (eller kanske 700:- då för att ha kvar ett incitament för "riktigt" månadskort) så funkar kortet som ett månadskort resten av 30-dagarsperioden.
ICA, IKEA, ja tom konsumentkooperationen har förstått hur man arbetar med stamkort och premierar kunder. Kundbonus för stamkunder.
I SL:s tappning får det förstås en mer politbyråkratisk myndighetsformulering:
"En politisk fråga blir införandet av högkostnadsskydd..."
Vi får förstås inte för en stund ens glömma att SL handlar lika mycket om politik som om kundnytta, inte glömma bort att poängtera att det handlar om skattepengar... Tänk om man ändrade fokus till kundnytta istället. Vilket får mig att tänka på trängselskatten - men det är en annan rant!
(I'm in a bitchy mood today - and I see I'm not alone! ;-)
Jävlar, vilken lång kommentar. Jag orkade inte läsa hälften... ;-)
Klockan sex på morgonen finns inte såå många alternativ till tunnelbanan. Nu väntar jag bara på att snön ska försvinna så att jag kan börja cykla igen. För nej, cyklar gör jag inte gärna i stockholmsvinterväglaget...
Att du sen drar upp folk som åker pendeltåg tolkar jag mer som att du är oroad över din knullkompis än något annat... ;-)
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida