14 februari 2007

Musiken flödar i öronen

Tack vare Tennis har jag nu en massa nya Melodifestivallåtar i min iTunes. Så nu lyssnar jag om och om igen på Uno, Irma, Andreas, Aleena, Stefan, Regiiina, Marie och, naturligtvis, mina favoriter - The Ark.

Men kan någon (Oswald?) förklara SVT:s regler för mig? Vissa låtar får tydligen inte släppas på skiva innan ett visst datum, ändå finns de redan inspelade OCH ute på nätet. Var kommer de ifrån förresten? Och varför inte släppa dem när de redan finns där...?

Etiketter: , , ,

13 kommentarer:

Blogger Oswald sa...

Klart jag tar mitt ansvar och förklarar. :)

Oswald goes POGO-pedagog:

Ett
De låtar som är i final (eller kan hamna i final) får inte spelas offentligt (alltså på radio, på uteställen etc) förrän efter den sista låten är avslöjad.
Detta har SVT bestämt för att (exempelvis för i år) Anna Book och Tommy Nilsson inte ska kunna promota sina låtar i en månad längre än Uggla och Andreas Johnson, och därmed ha större fördel i finalen.
Ett alternativ hade ju varit att man kunnat höra alla 32 låtar redan vid första deltävlingen, men SVT kör lite på sina gamla klassiska regler med att de flesta ska höra låtarna för första gången när de tävlar.

Med så långt?

Två
Alla låtar är ju däremot redan inspelade så att de

A) kan släppas på MF-skivan den 5/3 på måndagen direkt efter Andra Chansen (självklart för att kränga flera skivor när intresset är på topp, för att låtarna ska spelas i radio den veckan (och ge SVT reklam) och för att folk ska lyssna in sig.
B kan spelas varje fredag (då går ju i år radioprogrammet där Carolina Norén (det som de senaste 10 åren gått på lördagar) spelar upp låtarna och intervjuar artistera, samtidigt som de läggs ut på SVT så människor ska kunna lyssna in sig före de röstar).
Fortfarande med?

Tre
Då låtarna alltså går att streama i bra kvalité under ett dygn varje vecka så går de sedan självklart väldigt lätt att rippa olagligt också och sedan (lika olagligt och lätt) läggas upp och laddas ned från nätet. SVT är väl medvetna om detta, men kan inte göra speciellt mycket för att stoppa det (precis lika lite som någon artist/skivbolag kan stoppa sådant nedladdning för tiden).

Alternativet vore ju som sagt at släppa allt fritt direkt (vilket skulle förta en massa spänning för en schlagerkonservativ som jag) eller att stenhårt hålla inne på alla låtar till uppspelningsögonblicket (något jag är ganska säker på att de inte vill återvända till...speciellt som att all musik hittar numera ut ändå).

Fyra
Detta gör att låtar som åkt ut redan (Lundsted, Regina Lund etc) är fria att spelas och säljas hur de vill – något skivbolagen självklart tar vara på...till exempel berättade Bobby Ljunggren för mig redan på efterfesten i lördags att Reginas låt var på väg till iTunes för att börja krängas efter det massiva intresset online i Europa – medan de som gått vidare till Finalen/Andra Chansen bara går att få tag i olagligt (eller genom bra kontakter med skivbolaget ;)).

Klarare?
Schlagerbloggarna löser alla dina problem, vettu!

ons feb. 14, 03:27:00 em  
Blogger Aronson sa...

Vad bra. Tack! Jag visste att jag kunde lita på dig... =)

Och en sak gläder mig extra mycket: Eftersom Anna Books låt spelats på Lino betyder ju det att den spelats officiellt. Vi kan således se till att diska anskrämligheten...

=D

ons feb. 14, 03:50:00 em  
Blogger Oswald sa...

Jag tror du snarare stänger Lino än diskar Anna Book om det skulle komma ut...

SVT skulle knappast diska en av sina artister för en sådan sak numera...det är mest en regel på pappret som inte fungerar praktiskt.

Men jag ska ta upp det med Edward, så lär han nog ta den DJen i örat iallafall.

Känns förövrigt som ett genombrott för MrJurist att han har olaglig musik i sina lurar!
*hahaha*

ons feb. 14, 04:15:00 em  
Blogger Aronson sa...

Olaglig musik? Jag? Jag har fått det helt lagligt. Och jag utgår ifrån att även givaren har det...

=)

ons feb. 14, 04:28:00 em  
Blogger Oswald sa...

Tja, det VET du ju är omöjligt efter vad jag förklarat just...och alltså har du tagit emot något du vet är stulet.

Jag kan inte lagen så bra - men det är inte helt tillåtet, va?
*hahaha*

Kanske öppnar för att du kan ladda ned de där TV-programmen du inte visste om du skulle köpa för ett tag sedan.

Har man moral nog att ta emot saker som är olagligt nedladdade (och berätta det i bloggen) så borde man väl kunna ladda ned själv?

En ny dörr har öppnats för Aronson!

ons feb. 14, 04:33:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Ehuru det kan verka tveksamt så har jag fått allting på helt lagligt vis! Förstår inte alls alla luddiga förklaringar som skulle tyda på någonting annat.
Som sagt, helt lagligt.

ons feb. 14, 04:42:00 em  
Blogger Oswald sa...

Oj, går det? Hur då?
Men okej.
Då antar jag att de uppgifterna jag skrev här uppe var fel och att SVT ljög för mig.
Enligt dem så var all spridning av finallåtarna otillåten innan finalveckan.

My mistake.

ons feb. 14, 05:04:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Nåja. du har säkert helt rätt egentligen. Mytomani skall inte underskattas.. hur som helst vore det ju mycket roligare om vi kunde samanfatta detta som att det icke gäller att ladda hem utan att ligga med rätt personer.. ; )

ons feb. 14, 05:33:00 em  
Blogger Oswald sa...

*hahaha*
Frågan är om spridningen blir lagligare bara för att någon måste ha sex för att få dem?
Det bryter nog definitivt fortfarande mot SVTs regler (men visst vore en knullklausul jäkligt rolig) kan man misstänka. ;)

Lagligt sett är det ju faktiskt en ganska intressant fråga - om jag ligger med någon för att få något jag vet den personen kommit över olagligt...är jag oskyldig...eller iallafall mindre skyldig...då?
*hahaha*

Och om man bortser från att den man kurtiserar kommit över dem illegalt - skulle man orka knulla till sig varje låt separat på varje skivbolag?

Själv skulle jag definitivt kunna släta av någon för att få tag i hela skivan redan nu...
*hahaha*

ons feb. 14, 06:19:00 em  
Blogger Aronson sa...

Oswald: nu måste vi reda ut begreppen. Bara för att SVT säger att man inte får sprida en låt betyder inte att JAG gjort något olagligt. SVT kan nämligen inte bestämma över mig om jag inte själv vill det.

SVT kan bara ålägga dem de har avtal med att de inte får sprida låtarna. Men det var ju bara officiellt de inte fick spridas, eller hur? Så Det Stora Skivbolaget låter sina anställda få lyssna på låtarna i sina datorer. Och vips så har Lisa i vaktmästeriet laddat över låten till sin pojkvän. Han i sin tur skickade över den till sin bror. Broderna har en liten crash för Tennis, som fick låten. Och så fick jag den...

ons feb. 14, 06:32:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Så man kan ta emot kopior på upphovsrättsskyddad musik bara sådär? Och ge Lisa all skuld?...

Om en låt har spritts i ett led så blir väl den inte per automatik laglig?

ons feb. 14, 09:54:00 em  
Blogger Oswald sa...

Det har väl ingenting med SVT att göra att man sprider musik olagligt?

Om SVT har ett avtal med skivbolagen som säger att musiken inte får spridas eller börja säljas innan 5/3 - och sedan sprids musiken ändå så har den ju defacto kommit ut på ett olagligt sätt. Eller?

Menar du att det är skillnad i lagens ögon beroende på hur spridandet startar? Att det juridskt sätt är skillnad på att sprida musik sådär och på att sprida den på nätet? Att även om man vet att låtarna inte får spridas, men man ändå tar emot den/sprider den, så är man helt fri från skuld i laglig mening?

Tycker det här är jäkligt intressant! Fast jag har noll koll på lagen...men det här är ju ett kryphål i så fall!

Vad gäller just dina filer är det lätt:
Kolla hur lång din låt är med The Ark. Är den tre minuter som de olagliga filerna som sprids på nätet och som rippats från radio, och har du de längre så är det singelversion?
Då lär du i alla fall veta vart filen kommer ifrån!

tors feb. 15, 07:57:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Förlåt, jag uttryckte mig klumpigt. Naturligtvis får man inte föra vidare material utan tillstånd.

Vad jag ville ha sagt är att SVT inte kan hindra mig eller någon annan som de inte har avtal med att föra material vidare. Vi är i stället bundna av lagen.

tors feb. 15, 10:25:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida