07 december 2006

Space Law

I dessa Christer Fuglesang-tider vill jag gärna ta tillfället i akt att berätta att jag faktiskt har läst - rymdrätt.

Det var när jag var utbytesstudent i Holland ett år som jag valde den kursen. Först var det bara lite på skoj, det kändes coolt att läsa rymdrätt, men det var faktiskt också lite spännande. Vi fick lära oss vem som äger luften ovanför oss, månen och alla planeter. Samt reglerna för att skicka ut raketer, rymdskepp och satelliter.

Men framför allt är det ju en kuriosa som är kul att prata om. Och en liten partybreaker...

...för mer än så lär jag aldrig ha nytta av den.

4 kommentarer:

Blogger Fredrik sa...

Var det inte så, att innan det var möjligt med tredimensionellt fastighetsbildande, i teorin "ägde" luften rakt upp i all oändlighet, även om det är teorin var omöjligt? Du är säkert bättre på fastighetsjuridik än mig...

tors dec. 07, 03:19:00 em  
Blogger Aronson sa...

Som fastighetsägare äger du inte luften ovanför dig, utan bara marken och eventuellt det som är på marken, t.ex. huset. Däremot anses till exempel landet Sverige inte utgöra bara marken inom landgränserna utan också luften rakt upp ovanför marken. Det är därför man pratar om att främmande makt kan kränka vårt luftrum...

Var det så du menade?

tors dec. 07, 03:35:00 em  
Blogger Fredrik sa...

... jag vet inte vad jag menar. Jag tänker högt...;-)
En fastighet kan ju utgöras av mark och tex en byggnad. Och EN byggnad kan väl vara olika fastigheter? (det var inte ovanligt förr att olika trappuppgångar i samma byggnad uppfördes av olika byggherrar/ägare, tex större bostadshus som byggdes under funkisperioden).
Och jag drar bara slutsatsen att eftersom det gick att "dela" ett hus i utbredning, men totalt omöjligt att dela det i våningsplan fram till några år sedan.
Så drar jag bara den ovetenskapliga slutsatsen, att något har ju tidigare hindrat fastighetsbildning i höjdled men inte i sidled... Men det kanske inte handlade om "ägandet" av luften utav av andra juridiska anledningar?

tors dec. 07, 04:12:00 em  
Blogger Aronson sa...

Nej, jag är ledsen, men jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Men det hade inget med ägandet av luften att göra i alla fall.

tors dec. 07, 07:12:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida