23 oktober 2006

En berättelse om hjältar

Tillsammans med godiset och glassen passade jag på att hyra två filmer att titta på när jag ändå bara sitter här hemma och begrundar mina synder.

Jag har nu sett en: Flight 93 (jag vill hela tiden kalla den United 93, och upptäckte precis att den tydligen heter så i USA). Och visst, den hade kunnat göras annorlunda och bättre, och då menar jag framför allt manus. Men känslan är det inget fel på. Vi vet alla vad som kommer att hända, men vi vet inte hur eller varför. Och filmen bygger upp spänningen väldigt bra. Jag satt med hjärtat i halsgropen ett par gånger. Men framför allt rann tårarna nedför kinderna.

Men filmen är inte sentimental. Den berättar bara rätt upp och ner vad som kan ha hänt, och refererar också till verkliga händelser, telefonsamtal, kontakt med flygledare, de tre övriga planens öde etc.

Klart sevärd.

En negativ sak bara: markören på dvd:n som markerar om man vill se filmen, se scener eller extramaterialet eller något annat är gjord i formen av ett flygplan som störtar. Tanken bakom det känns något morbid...

Och det skulle varit intressant om de i eftertexterna förklarade lite mer vad som hände efteråt: vad man kunnat ta tillvara, eller brann kanske allt upp i kraschen? Fann man några kroppar? Något annat?

Hmm. Jag har pratat om så många filmer nu att kanske även jag borde skaffa ett betygssystem. Nåja, det får vänta.

Så länge får jag väl titta på min nästa film: Tiden som finns kvar.


Tillägg
Tydligen finns det två filmer, Flight 93 som jag såg och som tydligen är en tv-film, och United 93, som är den som gått på bio och som jag länkade till. Ett jäkla misstag. Sorry. Jag återkommer när jag sett United 93...

5 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Om du byter till "nya" Blogger/"Blogger in beta" så kan du använda labels, och kategorisera postningar på så sätt. En label/kategori skulle ju kunna vara "filmrecensioner" eller nåt sånt.

Sen behöver du ju nåt finurligt visuellt betygssystem.... 1-5 A:n kanske ;-)

mån okt. 23, 06:03:00 em  
Blogger Aronson sa...

Ha ha, Jonaz. Din fantasi är oändlig...

;-)

mån okt. 23, 06:25:00 em  
Blogger Oswald sa...

Du vet annars att Flight 93 och United 93 är två OLIKA filmer, va?
Den första är en TV-film som släppts på DVD i Sverige - den andra är Paul Greengrass mästerverk som just gått på bio och som du länkade till.
Vilken är det du har sett?

mån okt. 23, 07:07:00 em  
Blogger Aronson sa...

Men vad fan? Varför gör de så? Varför kom båda samtidigt? Och varför så lika varandra?

Inte undra på att jag tyckte det var konstigt att jag inte riktigt fick namn på regissör och så att passa ihop...

Men United 93 är alltså den som gått på bio? Men som kanske inte släppts på dvd än...?

Jävla skit.

Om det är en tv-film kanske det inte är så konstigt att den var så nedtonad...

mån okt. 23, 08:09:00 em  
Blogger Oswald sa...

Tja...dt blir såklart lite rörigt om man inte har koll på det - men varför de gör så är väl inte så konstigt?

Det var ju onekligen en stor och viktig händelse och när det nu blev okej skildra vill förmodligen många ha en del av den kakn...och olika regissörer/manusförfattare angriper förmodligen historien på olika sätt (jag har bara sett United 93).

Att namnen är lika är ju inte helt konstigt heller eftersom det är flightnumret.

Jag tror TV-filmen nominerades till ett gäng Emmys så helt kass antar jag att den inte är, även om Peter Markle knappast är någon Paul Greengrass. :)

mån okt. 23, 08:15:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida