12 augusti 2006

Minnesvärd television

Inom ramen för ”Minnenas television” har SVT i kväll sänt Melodifestivalen från 1984. Varför de valde just det året vet jag inte, men enligt uppgift ska det vara för att ”det var så bra låtar det året”. Det förstår jag inte alls. Tvärtom tycker jag låtarna framstår som ganska alldagliga och anonyma. Diggi-loo Diggi-ley och Kall som is framstår som giganter jämfört med de andra. Och ja, Kall som is är något av en favorit. Även om jag faktiskt tycker att rätt låt vann.

Men kul har det varit att se programmet. En nostalgitripp utan dess like. Det är så kul att se kläder, koreografi(?), frisyrer, dekor etc. Åttiotalet är ju mitt årtionde, jag älskar det, så det är skitskönt att få se det här.

Men guuu så töntiga alla såg ut. Killen de intervjuade som skulle sitta i jurygruppen 25-30 såg ju ut som minst 45.

Dessutom måste jag säga att Fredrik Belfrage är klart mycket bättre än jag minns honom. Riktigt proffsig, om än tämligen töntig även han; och så hurrade de för vinnarna:

Herrey, Herrey, Herrey!

:-/

Och tänk att Björn Borg höll på att stjäla showen. Det hade jag faktiskt helt glömt...


6 kommentarer:

Blogger Oswald sa...

Håller med helt.
Visst var det underbart?
Tjuvarnas Natt var bättre än vad jag mindes...men jag tycker nog att Kall som Is var kvällen bästra låt (har aldrig haft mycket till övers för Diggi-Loo)...
...men visst var det förvånande att alla unga röstade på Rendevouz?
Och att Belfrag var bra...men TV-sändningen så B! Och att Lotta&Görans koreografi verkade vara jobbigare att komma ihåg än Herreys? och att Curt-Eric skrivt porrfilmsmusik...
hahaha
Loved it!
Älskar fortfarande Livet är som ett Träd, by the way....fast som sagt; Kall som IS. Kvällen låt.
:D

sön aug. 13, 03:04:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Nu såg jag det inte - men är det ingen mer än jag som tänker "Billig tv-produktion". Inte att produktionen i sig skulle vara billig, men billigt att fylla sändningstid med gammal skåpmat.

Jag skulle säkert blivit alldeles nostalgisk o "guuu så retro" om jag hade sett det - men hallå, kan vi få lite satsning framåt, bitte! ;-)

sön aug. 13, 03:29:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Öh, vaddå?
Om de har EN programpunkt i VECKAN som heter "Minnenas Televison" där de tar fram något ur 50 års TV-produktion varje vecka...i typ 1,5 timme.
Är inte det hyfsat motiverat??
När vi alla betalt licenspengar (väl??) och finansierat produktionen X-antal år tillbaka??
Tycker absolut det är motiverat med någon form av backlogg - speciell om vi pratar 22 år!
Älskade Jacobs Stege programmet också i somras.

Jag skulle snarare önska att SVT visade MERA ur sitt arkiv.
Vet inte om det är speciellt billigt (med alla rättigheter) men jag ser hellre att de visar gammal cool svensk produktion, än lägger pengar på nån billig amerikansk B-serie a' la' TV3.

Go "Minnenas Televison"!

sön aug. 13, 03:40:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Jag håller med dig Oswald i allt du säger, utom två saker:

Tjuvarnas natt var inte bra. Livet är som ett träd har aldrig varit bra.

Och det där med att de unga röstade på Rendez-vous glömde jag ta upp. Men du har helt klart rätt: hur farao kunde de unga rösta på den?

Jonaz: klart de ska visa program från sina arkiv. Jag säger som Oswald även där: gärna mer av sånt. =)

De sände Melodifestivalen 1974 för något år sedan. Gärna fler omgångar av den (fler olika år alltså). Några år som jag minns som bra och som de gärna får sända igen är 1975, 1985 och 1987.

=)

sön aug. 13, 08:01:00 fm  
Blogger Kim da Costa sa...

Visst var det ljuvligt att se!
Kall Som Is, Livet Är Som Ett Träd... Mmmm...

sön aug. 13, 08:21:00 fm  
Blogger Oswald sa...

Jag har alltied älskat "Livet Är Som Ett träd" - den var min favorit det året.
:D
Men idag hade jag som sagt röstat på Kall Som IS

sön aug. 13, 11:09:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida