21 juni 2006

En färgklick

Någon hade hittat till min sida genom frågan "varför spelar nederländerna i orange". Något svar fick inte vederbörande, eftersom jag inte skrivit om det. Men eftersom jag vet svaret - jag har ju vid min gud bott i Holland - tänkte jag faktiskt svara på frågan.

Nej, det finns ingen orange färg i den nederländska flaggan. Det handlar i stället om de kungliga. Det holländska kungahuset är nämligen av huset Oranje (orange) - efter Vilhelm Erövraren.

Nederländernas statsöverhuvud är förresten ingen kung, utan en drottning: Beatrix, född 1938.

Jag vet att de flesta människor säger Holland. Nederländerna är dock det officiella, och korrekta, namnet. Holland är en provins i Nederländerna. Det är ungefär som att vi säger England, när vi egentligen menar Storbritannien.

En sak till: Nederländernas nationaldag är den 30 april, eftersom det var födelsedagen för drottningen - inte den nuvarande, utan hennes mor, drottning Juliana.

Slutligen: visst firar holländarna jul, men klapparna kommer redan den 5 december, genom Sinte Klaas.

Slut i rutan.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

lite bilder från början av juni från Haag (där jag bor)

http://tinyurl.com/epyts

Hälsningar!

tors juni 22, 06:53:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida