27 mars 2006

New York, New York

Jaha, så har man då varit i New York. Och jag tror knappt själv att det är sant, men jag känner att jag återigen måste citera Göran Palm*.

Missförstå mig inte, vi har haft det jättebra: vi har varit uppe i Empire State Building, åkt båt till Staten Island, kollat på Frihetsgudinnan och Ground Zero, sprungit i finanskvarteren, TriBeCa, Soho, Chinatown, Chelsea och Central Park, shoppat på Fifth Avenue, Bloomingdale's och i de förvånansvärt fina affärerna i Soho, suttit på barer, caféer och restauranger - och nästan frusit häcken av oss i det väldigt kyliga vårvädret NY hade att bjuda på. Med mera, med mera. Det enda jag känner att jag gärna hade velat hinna med är en tur över till Brooklyn.

Och visst, inloppet till Manhattan är PAMPIGT. Likaså utsikten från Empire State Building och Mandarin Oriental (Tack för tipset, Mats Strandberg). Men i övrigt är jag lite besviken. Alla har ju pratat om att allt i New York, och USA, är så stort. Tycker jag inte. Jag blev inte alls imponerad, snarare tvärtom. Visst har jag ont i fötterna av allt gående, men att ta sig från Battery Park till hotellet på 45:e gatan kändes inte som någon större bedrift. Och det var bara gatorna runt Central Park och strax söderut som var stora. I övrigt var det helt normala, vanliga gator. Och när man går där på gatorna känns inte husen så värst höga heller. Det är först på avstånd man förstår hur höga de egentligen är.

Och varför ska jag behöva ge dricks till höger och vänster? Ska jag verkligen behöva betala för service? Det känns bara fånigt. Ge folk en anständig lön i stället!

Dessutom har jag ju aldrig gillat amerkanerna. De är skrikiga, gapiga, otrevliga och jävligt ytliga. Jag hade hoppats att min bild av dem skulle ändras i och med den här resan, men tyvärr, den har snarare besannats.

Kommer jag då att resa dit igen? Inte omöjligt, men det lär i så fall dröja. Jag har ju ännu inte undersökt klubblivet i det stora Äpplet, och det är klart att det låter lite lockande, men det finns andra resmål som jag finner mer attraktiva. Till exempel ska jag åka till London om ett par månader. Se, det är mer en stad i min smak... =)

Men nej, självklart ångrar jag inte att jag åkte dit.


* Göran Palm har skrivit en dikt som heter Havet:

Jag står framför havet.
Där är det.
Där är havet.
Jag tittar på det.
Havet. Jaha.
Det är som på Louvren.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Välkommen hem!

mån mars 27, 08:02:00 em  
Blogger Aronson sa...

Tack!

=)

mån mars 27, 09:38:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida