05 mars 2007

Större än jag trodde

En artikel i SVD om Hillary Clinton och Barack Obama och deras gemensamma marsch i "den klassiska medborgarrättsliga marschen Selma-to-Montgomery". Marschen började som en protest mot att svarta inte hade rösträtt i USA och leddes av Martin Luther King. Den avslutades med "Bloody Sunday"*. Fem månader senare hade de svarta rösträtt...

Men det som fångade mitt öga i artikeln var att den som stal showen från Hillary Clinton och Barack Obama var förre presidenten Bill Clinton. Jag visste inte att han tydligen är väldigt populär bland de svarta i USA, och att han till och med har kallats "den förste svarte presidenten".


*Det finns tydligen ett antal olika "Bloody Sunday" upptäckte jag när jag googlade på ordet. Det här är en av gångerna...

Etiketter: , , , ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

I influensatider surfade jag in på lite bloggar idag. Aronsons blogg är välskriven och det ska hon ha beröm för. Nuförtiden när "alla ska ha en blogg", inser man att det ska alla absolut inte. Hu, vilket språk läsaren kan få möta. Faktum är att en del bloggar är i stort sett oläsliga . Det är ju förstås tidningens fördel: det finns en kvalitetsgaranti Fast det gäller ju förstås inte alla tidningar. Synd att inte världen är svart och vit! Det blir lättare då.

mån mars 05, 06:34:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida