07 februari 2007

Ett liv utan Intenet?

Jag är inte någon särskilt tekniskt begåvad person, åtminstone inte i teorin. Jag menar, jag kan byta en stickkontakt och få både tv och dvd att fungera. Men be mig inte att förklara hur vi får bild i teven. Och inte heller hur Internet fungerar.

Men inte i min vildaste fantasi hade jag haft en tanke på att Internet kan slås ut, genom hackare. Men tydligen är det så. I dag slogs tre av vad som tydligen är 13 stycken rotservrar ut. Jag tycker det låter oroväckande; kan man slå ut tre kan man lätt slå ut fem, sju, tio eller tretton.

Men det verkar inte vara så. Enligt artikeln är det här i stället ett tecken på att nätet "är just så nästintill osårbart som den ursprungliga tanken var". Jag vet inte om det lugnar mig, men jag får väl försöka fundera över det där och låta min stackars hjärna komma till en ståndpunkt.

Men tänk ändå vad Internet betyder för den moderna människan. Jag menar, när jag var liten fanns inte Internet och vi klarade oss väldigt bra ändå. Men skulle vi göra det i dag? Det är jag tveksam till. Vore inte det som ett liv utan bilar? Eller telefoner? Eller någon av våra andra moderna uppfinningar?!

Etiketter:

5 kommentarer:

Blogger Kim da Costa sa...

Internet är mitt livs mening. Ta det icke ifrån mig. Sluta hacka, huliganer.

tors feb. 08, 08:10:00 fm  
Blogger Ponte sa...

Man får skaffa sig en kobratelefon kanske, de är säkra mot hackning har jag hört...

tors feb. 08, 08:31:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Jag är uppvuxen med en kobratelefon. De är jättefina. Och nostalgi...

tors feb. 08, 09:22:00 fm  
Blogger Kim da Costa sa...

Är du frisk nurå?

tors feb. 08, 09:23:00 fm  
Blogger Aronson sa...

Men hallå, Kim. Kan jag få vakna först innan du ansätter mig med dina intrikata frågor?

Det kommer ett blogginlägg. Snart!

tors feb. 08, 09:25:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida