07 oktober 2006

Ministrarnas lik i garderoben

Svenska Dagbladet berättar i dag att två av de nya ministrarna tidigare i sina liv har använt svart städhjälp. Det gäller Maria Borelius och Cecilia Stegö. En annan, Tobias Billström, har använt sitt riksdagskort till privata inköp, men aldrig låtit staten i slutändan stå för notan.

Kan tyckas allvarligt, men jag kan inte säga att jag blir speciellt upprörd. Det ligger bakåt i tiden och de båda svartstädarna är preskriberade. När det gäller riksdagskortet verkar inget brott ha blivit begången.

Så jag har inga moraliska betänkligheter kring något av det här.

Däremot tycker jag det är allvarligare att Maria Borelius för några år sedan (18) kört bil med för mycket alkohol i blodet. Detta tycker jag viftas undan alldeles för lätt, både av Svenskan, Borelius och Fredrik Reinfeldt. Kör man bil berusad är man en potentiell mordmaskin (jag vet, det är man nykter också, men inte i lika stor utsträckning). Och det finns ingen anledning att vifta bort det. Jag säger inte att det är en grund till att Maria Borelius inte skulle bli minister. Men man bör nog diskutera det något allvarligare än vad som hittills gjort. Men kanske bör man också gå ut med var och hur det skedde.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida