04 april 2006

Idrott och politik

Jag har aldrig varit speciellt förtjust i Claes Borgström, varken som advokat eller som jämställdhetsombudsman. Riktigt lågt sjönk han i min aktning när han i en intervju sa att det viktiga var att kvinnorna blir jämställda. De frågor där männen inte var jämställda var inte lika viktiga. Jag måste bara få fråga: vad för slags jämställdhet är det?

Nu har JämO gått ut och sagt att han tycker att Sverige inte ska ställa upp i fotbolls-VM i Tyskland i sommar med tanke på den omfattande bordellverksamhet som väntas under den månad som VM pågår. Men snälla Borgström! Jag är visserligen en av dem som tycker att idrott och politik i långa stycken går hand i hand, men någon måtta får det väl ändå vara? Gränsen måste väl dras nånstans?! Är det verkligen idrottens roll att gå i bräschen för en demonstration mot prostitution? Och vad blir nästa steg? Vad ska svensk fotboll bojkotta nästa gång? Kan (får?) vi någonsin spela i ett VM igen? Eller kanske vi ska lägga av helt, med tanke på allt som händer i olika länder där VM kommer att spelas?

JämO:s utspel verkar synnerligen ogenomtänkt, och jag kan faktiskt för mitt liv inte komma på varför han går ut med det just nu. Framför allt inte med tanke på att samtliga partier verkar vara emot hans lilla förslag...

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Såklart att alla partier är emot det - det är ju valår! Intet är som valfiskestider...

Om det är en bra idé, halvbra eller bara korkat låter jag vara osagt - men jag tycker det är på tiden att idrotten, och framför allt stora idrotter som fotbollen, tar lite socialt ansvar. Mer än den vita flaggan man viftar med hela tiden - "jamen vi fostrar ju ungdomen!" ...

Däremot rent impact-mässigt tror jag nog kanske att Bodströms idé med att alegt och stjärnorna offentligt ska ta ställning och protestera kan göra större nytta, ge fler ringar på vattnet.

Det tror jag däremot inte kommer att hända. "Grabbarna vill ju bara lattja med trasan..."

tis apr. 04, 03:32:00 em  
Blogger Aronson sa...

Ska vi ha kollektivt tyckade då, menar du? "Alla spelare tycker likadant", eller? Varför är just fotbollsspelare en homogen grupp när det kommer till åsikt om prostitution? Och vad hände med yttrande- och åsiktsfriheten?

Jag bara undrar...


Kul förresten att du vaknat till liv. Betyder det att jobbtrycket lättat lite?

tis apr. 04, 08:14:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Man kan ha en åsikt om prostitution och en annan om trafficing.

Och en "folkrörelse" som idrotten, som flyger sin fostrande fana så högt när det passar, tycker jag faktiskt bara kan ha *en* åsikt om trafficing.

Jo, det är en tillfällig öppning i jobbmolntäcket.

Nej, vi kan inte fortsätta träffas så här... RSS!

tis apr. 04, 11:40:00 em  
Blogger Aronson sa...

RSS?

Det är klart att förbundet kan ha en åsikt. Men sätt ingen press på de enskilda spelarna att de måste ha en åsikt.

ons apr. 05, 09:26:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida